Social Icons

Monday, October 11, 2010

کرنامو نورول عين (Bab Akhir)


Bab Akhir

‘Aku terima nikahnya Nurul Ain binti Munif dengan mas kahwinnya Senaskah Al-Quran tunai’…

Malam itu usai berkemas Nurul Ain masuk ke bilik pengantin. Dia membawa air susu bercampur madu buat suaminya. Walaupun agak kekok namun Nurul Ain gagahi juga untuk masuk ke biliknya. Nurul Ain mengetuk pintu biliknya dengan ucapan salam. Pintu itu dikuaknya sedikit. Suaminya yang duduk di birai katil tersenyum melihat kedatangan Nurul Ain. Nurul Ain cuma tunduk malu. Hatinya sedikit bergetar.
‘Sayang, duduk sini sekejap, pinta suaminya’.
Terharu dengan panggilan baru buat dirinya dia lantas meletakkan air susu yang dibawanya di meja kecil sebelah katil. Dia menuruti perintah suaminya itu. Selepas itu suaminya menghulurkan sampul surat bewarna coklat kepadanya. Nurul Ain yang kehairanan memerhatikan suaminya minta kepastian.
‘Bukalah, aju suaminya’.
Perlahan Nurul Ain membuka sampul surat bewarna coklat itu. Di dalamnya terdapat 3 keping surat. Surat yang pertama mengandungi lirik nasyid Maher Zain ‘For The Rest of My Life’. Kemudian perlahan dia menyelak isi surat kedua. Matanya dibulatkan. Itu merupakan surat Mohammad Suhaimie yang dikenalinya di ruang chat room satu ketika dahulu. Tanpa semena-mena air mata Nurul Ain jatuh ke pipinya. Dia begitu terharu dengan apa yang Allah telah tetapkan buatnya. Nurul Ain memandang suaminya itu dengan pandangan berkaca. Muhammad Suhaimie cuma tersenyum. Tanpa diminta, dia menerangkan segala-galanya.
‘Masa sayang kata bercouple itu salah, abang terima dengan redho. Lalu surat yang terakhir itu abang nukilkan untuk sayang. Masa tu abang betul-betul mahu memperisterikan sayang, tapi bak kata sayang masa tu kita masih belajar. Kita perlu kejar cita-cita. Sejak itu abang tekadkan hati. Di samping itu abang upah sepupu abang sendiri Adziah. Sayang kenal dia kan? kawan sekuliah sayang, untuk ambik data tentang sayang. Usai alamat rumah sayang abang perolehi, abang simpan. Selepas abang habis belajar, alhamdulillah abang dapat pekerjaan yang baik. Tekad abang untuk miliki sayang makin kuat. Berbekalkan alamat yang diberi adziah dulu abang cari kampung sayang. Abang bertemu dengan ummi sayang tanpa pengetahuan sayang. Abang ceritakan semuanya pada ummi sayang dan tekad abang untuk memperisterikan sayang. Selain itu, melalui ummi sayang abang dapat tahu sayang mengajar di Selangor. Ummi sayang sendiri yang beri alamat tempat sayang tinggal dan sekolah sayang mengajar. Mungkin sudah aturan Allah, tempat sayang mengajar merupakan sekolah anak buah abang iaitu Muhammad, sayang kenal kan? Anak murid sayang. Apabila abang dah cukup duit untuk meminang sayang dan telah bersedia untuk membimbing sayang dan ulama(anak) kita ke arah jalan yang lurus, insya-Allah, abang upah pula Muhammad letakkan sampul surat yang mengandungi lirik-lirik nasyid pada sayang. Lepas kita bertunang hari tu, abang tak hantar lagi lirik nasyid pada sayang sebab sebahagian daripada sayang telah abang miliki, terang suaminya panjang lebar’.
Nurul Ain yang mendengar penjelasan suaminya itu terkedu. Dia tidak sangka, insan di hadapannya kini merupakan Muhammad Suhaimie yang pernah dikenalinya dahulu.
‘Oh yea, sekejap yea?, ucap suaminya’.
Suaminya mendail sesuatu di handphonenya. Dengan menggunakan video call kelihatan Muhammad anak muridnya di talian.
‘Assalamualaikum ya Ustazah, ucap Muhammad’.
Nurul Ain yang terkejut melihat Muhammad di talian tersenyum.
‘Waalaikumussalam Muhammad, balas Nurul Ain’.
‘Sudah2... pak usu dengan mak usu nak tidur. Pak usu dah tunaikan janji Muhammad kan? tiba-tiba Muhammad Suhaimie menyampuk’.
Nurul Ain yang masih terkejut, tersenyum dengan usikan suaminya itu.
‘Alah pak usu ni.. kejam. Tak mahu kawan pak usu dah. Nak cakap dengan ustazah kesayangan abang pun tak boleh, balas Muhammad’.
‘Mana boleh. Ni isteri kesayangan pak usu seorang je, usik Muhammad Suhaimie lagi’.
Nurul Ain cuma tersenyum melihat telatah suaminya dan Muhammad. Selang beberapa minit barulah talian dimatikan.
‘Sayang tak nampak pun Muhammad siang tadi, ucap Nurul Ain tiba-tiba’.
‘Dia kena demam campak sebenarnya. Dia memang tak dapat datang. Pada mulanya dia merajuk sangat sebab tak dapat datang tengok kita kahwin. Tapi bila abang kata nanti kesian kat ustazah kena jangkit demam campak, terus dia tak mahu ikut. Sayang betul Muhammad pada sayang tau. Tapi abang lagi berganda-ganda sayangnya pada sayang. Ingat tu…, balas suaminya dengan panjang lebar’.
Muhammad Suhaimie memegang tangan Nurul Ain seeratnya. Perlahan dia mengatur bicaranya…
‘Sayang… Al-Bukhari dan Muslim meriwayatkan daripada Ibn Umar r.a. daripada Nabi S.A.W, Baginda bersabda: Maksudnya, setiap orang daripada kamu adalah pemimpin dan setiap orang daripada kamu akan diminta bertanggungjawab atas kepimpinannya. Seorang amir adalah pemimpin. Seorang suami adalah pemimpin bagi keluarganya. Seorang isteri adalah pemimpin dalam rumah tangga suaminya dan bagi anak-anaknya. Setiap orang daripada kamu adalah pemimpin dan setiap orang daripada kamu pasti akan dimintai tanggungjawab atas kepimpinannya’
(Riwayat al-Bukhari no.5200 dan Muslim no.1829)

Jadi abang harap kita sama-sama jadi pemimpin dalam bahtera rumah tangga kita dalam usaha membentuk rumah tangga yang diberkati Allah, insya-Allah, bisik suaminya’.
Nurul Ain mengangguk kecil. Tangan suaminya dikucup perlahan. Hatinya memanjat kesyukuran yang tak terhingga kerana dipertemukan dengan Muhammad Suhaimie, walaupun perjalanan perhubungan dia dan suaminya tidak diketahui di mana kesudahannya, tapi dia akan cuba membuat yang terbaik agar rumah tangga mereka sentiasa di bawah redho Ilahi.

video

0 comments:

Post a Comment

 

MuTiArA HiKMaH..

BiLa 2 dIrI MeNcinTai iLaHi
BeRgAbUnGLAh jiwA BeRsAtULAh hAti.
2 jiwA SaTu cinTa
2 jAsAd sAtU MaTlAmAt
biLA CiNtA KeRaNa ALLAH
bErPiSaHnYa tDk gELisAh
biLA RinDu kErNa yG SaTu
BeRtEmUnYa pAsTi tAk jEmU
UkHUWaH ItU InDaH BiLa bErTeMu&BeRpisAh kErAnA ALLAH

QUITE MOMENT

KiNdNeSs iS A LaNgUaGe tHe dUmB CaN SpEAk AnD ThE DeAf cAn hEaR AnD UnDeRstaNd......... No oNe's painT ThEiR DrEaMS On mE........ sOmEWhErE sOmEoNe'S iS DrEaMiNg....... tHeRe's a lYiNg iN YoUr siLeNcE...... tHe bEgInNiNg iS ThE EnD iS ThE BeGiNniNg..... HoW CoMe, hOw lOnG?...... tElLiNg ridDLeS In tHe dArK...... SpeEdInG Up tO SlOw dOwN..... rEaChInG fOr a hAnD ThAt cAn uNdErStAnD, sOmEoNe WhO FeELs ThE SaMe....... LoVeS&LiVeS - SoMEoNe oWeZ GeT HuRt iN It...

MuTiArA HiKmAh...

DuNiA TEmPaT KiTa mEnYeMaI
AkHiRaT NaNtI TeMpAt kItA MenUai
beRiBaDaHLAh bagAi KiTa aKaN MaTi eSoK HaRi.
kEraNa iTuLaH MaTLAmAt kItA DiJaDiKaN.
dariNYA kIta dAtAnG kepadaNYA kItA PaStI PuLaNg
NaMuN BeKeRjAlAh sEoLaH-OlAh kItA KaN HiDuP SeRiBu tAhUn lAgI
DeMi kEcEmErLaNgAn dIrI DaN PeWaRiS GeNeRaSi naNtI
tAbUrLaH BaKtI SebaNyAk-bAnYaKNyA KpD InSaN
kErAnA GaNjArAn kEbAiKaN PeNuH KeMaNiSaN