Social Icons

Friday, October 8, 2010

(Bab 2) کرنامو نورول عين



Bab 2

Allahu Akbar…. Allahu Akbar…

Laungan azan di masjid berdekatan mematikan lamunan Nurul Ain.
Nurul Ain beristighfar perlahan. Selesai azan berkumandang dia berselawat ke atas Nabi hingga selawat Ibrahimiyyah (selawat ke atas nabi Ibrahim seperti di dalam tahiyat akhir). Memang itu menjadi amalan Nurul Ain. Pesan abang longnya tersemat di hatinya. Kata abang longnya Sunnah itu jika diamalkan, Allah akan berselawat dan mendoakan kesejahteraan ke atasnya sebanyak sepuluh kali. Maksud Allah berselawat ke atasnya adalah memujinya di kalangan para Malaikat. Setelah itu, dia lantas menuju ke bilik air. Dia perlu menyiapkan diri. Sebentar lagi dia perlu ke bilik solat. Selalunya hujung minggu sebegitu abang longnya akan mengimamkan solat maghrib di rumah. Berbeza dengan hari biasa, abang longnya akan ke surau membawa anak-anak lelakinya solat berjemaah di sana. Selesai maghrib abang longnya menyampaikan sedikit tazkirah sehinggalah azan Isyak berkumandang. Selesai solat isyak berjemaah, Nurul Ain masuk ke biliknya semula. Sudah sebulan dia tinggal di rumah Abang longnya itu. Jika bukan kerana mendapat tawaran menjadi Guru Ganti di Sekolah Rendah tempat kakak iparnya mengajar, tidak mungkin dia akan tinggal di rumah abang longnya itu. Nurul Ain lebih selesa berada di kampung, menemani umminya. Sejak ayahnya meninggal umminya tinggal seorang diri di sana. Nurul Ain manja dengan umminya. Namun tuntutan hidup membuatkan dia akur. Hampir setahun dia menganggur setelah dia menamatkan pengajiannya di Universiti Al-Azhar, Mesir. Walaupun bidang yang diceburinya berlainan dengan pekerjaannya sekarang tapi kata-kata umminya sentiasa menjadi pendorong dan penawar dihatinya. Masih dia ingat lagi peristiwa sebelum dia terpaksa ke rumah abang longnya di Selangor.

‘Ada apa-apa yang tinggal lagi, sapa Umminya.
Nurul Ain tidak menjawab. Hatinya merajuk kerana umminya memaksa dia ke rumah abang longnya untuk menerima tawaran menjadi Guru Ganti. Sememangnya Nurul Ain tidak berminat untuk menjadi seorang Guru. Umminya Cuma tersenyum melihat perihal Nurul Ain. Sedikitpun umminya tidak terasa dengan protes dari Nurul Ain. Umminya mengatur bicaranya lagi.
‘Ingat ummi masa kakak kecil dulu. Arwah ayah selalu kata, kakak ada bakat jadi guru, sambung umminya bagi menarik perhatian Nurul Ain’.
‘Ummi.., balas Nurul Ain perlahan’.
Puan Jamaliah cuma tersenyum. Dia sendiri sukar melepaskan anak tunggal perempuannya itu untuk bekerja berjauhan darinya. Namun dia sedar Nurul Ain perlu berdikari, perlu kenal erti hidup, dan perlu belajar erti pengalaman. Puan Jamaliah menyambung semula bicaranya.
‘Jangan begini kakak. Tak ingat pesan Rasulullah, ‘Orang yang mengajar orang lain akan mendapat kebaikan, seluruh makhluk Allah termasuk ikan di laut memohon keampunan Allah untukknya (Dilaporkan oleh Said Bin Jubait). Kakak tak mahu dapat kebaikan itu?, terang umminya lembut’.
Nurul Ain memeluk umminya dengan erat. Air matanya megalir lebat. Bagi Nurul Ain, umminya memang pandai memujuk qalbunya. Kata-kata umminya penuh hikmah dan sentiasa menjadi penyejuk hatinya. Sejak dari dia kecil, umminya tidak pernah meninggikan suara terhadap dia dan adik-beradiknya. Nakal mana pun, umminya cuma tersenyum sambil berbicara lembut untuk membetulkan kenakalan mereka adik-beradik. Nurul Ain syukuri nikmat Allah padanya kerana dikurniakan seorang ummi seperti Puan Jamaliah.


Malam itu Nurul Ain tidur bertemankan kerinduan pada umminya di kampung. Kain batik umminya menjadi selimut pengubat rindu dihatinya…

0 comments:

Post a Comment

 

MuTiArA HiKMaH..

BiLa 2 dIrI MeNcinTai iLaHi
BeRgAbUnGLAh jiwA BeRsAtULAh hAti.
2 jiwA SaTu cinTa
2 jAsAd sAtU MaTlAmAt
biLA CiNtA KeRaNa ALLAH
bErPiSaHnYa tDk gELisAh
biLA RinDu kErNa yG SaTu
BeRtEmUnYa pAsTi tAk jEmU
UkHUWaH ItU InDaH BiLa bErTeMu&BeRpisAh kErAnA ALLAH

QUITE MOMENT

KiNdNeSs iS A LaNgUaGe tHe dUmB CaN SpEAk AnD ThE DeAf cAn hEaR AnD UnDeRstaNd......... No oNe's painT ThEiR DrEaMS On mE........ sOmEWhErE sOmEoNe'S iS DrEaMiNg....... tHeRe's a lYiNg iN YoUr siLeNcE...... tHe bEgInNiNg iS ThE EnD iS ThE BeGiNniNg..... HoW CoMe, hOw lOnG?...... tElLiNg ridDLeS In tHe dArK...... SpeEdInG Up tO SlOw dOwN..... rEaChInG fOr a hAnD ThAt cAn uNdErStAnD, sOmEoNe WhO FeELs ThE SaMe....... LoVeS&LiVeS - SoMEoNe oWeZ GeT HuRt iN It...

MuTiArA HiKmAh...

DuNiA TEmPaT KiTa mEnYeMaI
AkHiRaT NaNtI TeMpAt kItA MenUai
beRiBaDaHLAh bagAi KiTa aKaN MaTi eSoK HaRi.
kEraNa iTuLaH MaTLAmAt kItA DiJaDiKaN.
dariNYA kIta dAtAnG kepadaNYA kItA PaStI PuLaNg
NaMuN BeKeRjAlAh sEoLaH-OlAh kItA KaN HiDuP SeRiBu tAhUn lAgI
DeMi kEcEmErLaNgAn dIrI DaN PeWaRiS GeNeRaSi naNtI
tAbUrLaH BaKtI SebaNyAk-bAnYaKNyA KpD InSaN
kErAnA GaNjArAn kEbAiKaN PeNuH KeMaNiSaN