Social Icons

Monday, October 11, 2010

کرنامو نورول عين (Bab 6 & Bab 7)


Bab 6

Nurul Ain membelek sampul surat bewarna coklat yang tertera namanya. Sejak akhir-akhir ini sampul surat yang tidak bersetem itu kerap hadir di atas mejanya. Bila ditanya pada guru-guru lain samaada terserempak dengan orang yang meletak sampul surat itu di atas mejanya, pasti mereka mengatakan tidak pernah terlihat. Nurul Ain buntu. Perlahan sampul surat itu dibukanya. Dia pasti kali ini isinya sama seperti surat-surat sebelumnya iaitu mengandungi lirik-lirik nasyid. Lirik-lirik itu semuanya berkisar tentang kekasih dan perkahwinan. Tekaan Nurul Ain tepat.

‘Kamar hatiku sekian lama
Suram dan sepi kekosongan
Aku mencari insan sejati
Tuk menemani hidupku
Adama dan Hawa dicptakanNYA
Disemai rasa kasih sayang
Agar bersemi ketenangan
Dan kedamaian di hati
Ku harap hanya keikhlasan
Dan kurindukan keramahan
Aku inginkan kemesraan berkekalan berpanjangan
Mengasihimu Dikasihi
Menyayangimu Disayangi
Merindui dan Dirindui
Saling mengerti dihati
Biar hilang kabus di wajahku
Biar tenang resah didadaku
Terimalah serta kabulkan harapan ini
Oh Tuhan!!!
Ku melafazkan kata penuh makna
Bersaksi Tuhan yang Maha Pemurah
Hidup mati jodoh pertemuan ditentu Allah Yang Esa
Perkenankan hasrat di hatiku
Moga impian kan dirahmati
Dipertemukan serikandi
Susah dan senang sama harungi
Demi Cinta yang Hakiki



Kali ini lagu ‘Kasihku Abadi’ dendangan kumpulan In Team yang diterima olehnya. Hatinya kembali dirundang resah. Nurul Ain hanya mampu bertawakal kepada Allah agar dirinya dilindungi sentiasa. Surat itu dilipat dan dimasukkannya semula ke dalam sampul. Malas memikirkan hal itu Al-Quran di tepi mejanya dibuka. Air wuduknya yang diambil tadi masih belum terbatal. Sementara menunggu kakak iparnya habis mengajar dia ingin membaca surah Yassin bagi mendapat sedikit ketenangan.
Bismillahhirrahmannirrahim…. Yaaaaasssiiinnnn….

Bab 7

‘Kakak, petang tadi ummi telefon Abang long. Ummi suruh kita pulang hujung minggu ni. Ada orang nak masuk merisik kakak kata ummi, ucap abang longnya sewaktu mereka selesai solat isyak berjemaah.
Nurul Ain terkedu dengan info yang baru diterimanya sebentar tadi. Gembira, sedih, terharu, atau teruja, dia sendiri tidak dapat memberi gambaran sebenar hatinya tika berita itu disampaikan kepadanya. Lantas keliru dia mohon diri masuk ke biliknya. Nurul Ain menuju ke meja belajarnya yang terletak di satu sudut bilik. Entah kenapa nama Muhammad Suhaimie menerjah ke mindanya. Dia sendiri keliru dengan perasaan hatinya. Laptopnya yang terbuka sejak dari petang tadi dipandang lesu.
Tok…Tok… Tok… terdengar ketukan dari luar pintu biliknya.
Perlahan Nurul Ain bangun membuka pintu biliknya. Di hadapannya terpacul angah anak buahnya.
‘Ismahli a’la hazal ‘iz’aj. (Maafkan saya kerana mengganggu). Hal anti masyghulun al-aan? (Adakah awak sibuk sekarang?), sambung angah yang berusia 5 tahun dengan pelat.
Hati Nurul Ain dicuit kelucuan melihat telatah anak buahnya. Lantas pipi anak buahnya menjadi sasaran melepaskan geram. Hatinya terasa tenang seketika.
‘Naam ya ustaz Angah. Tafaddal, balas Nurul Ain’.
Dengan senang hati, angah meluru masuk ke biliknya. Nurul Ain tersenyum. Dia lantas ke meja belajarnya semula. Melihat hal itu angah turut mengekorinya dari belakang. Paparan wallpaper di laptopnya menjadi perhatian anak buahnya.
‘Mak cek apa maksud dia?, tanya angah sambil tangan chomelnya menunjukkan perkataan yang ada pada wallpaper di laptopnya.
Nurul Ain tersenyum.
‘Kenapa angah nak tahu?, duga Nurul Ain’.
‘Sebab angah kisahlah, jawabnya pendek’.
Nurul Ain yang mendengar jawapan itu ketawa kecil. Hatinya benar-benar terhibur dengan telatah angah. Terlupa dia seketika pada hal tadi.
‘Love for Allah, maksudnya Cinta adalah untuk Allah, jawab Nurul Ain’.
Angah Cuma mengangguk kecil.
‘Mak cek cinta Allah? Macam mana Mak cek cinta Allah?, tanya angah kembali’.
Nurul Ain terkedu dengan soalan dari angah sebentar tadi. Dia tidak menyangka soalan itu keluar dari mulut kanak-kanak sebesar angah. Sewaku dia sebesar angah dahulu pun soalan itu tidak pernah ada dalam sereberum dan serebelum mindanya.
‘Subahanallah, ucap Nurul Ain perlahan’.
Tiba-tiba pintu diketuk dari luar. Terpacul kakak iparnya di muka pintu.
‘Angah, mari tidur. Esok sekolah, kata kakak iparnya’.
Angah mengangguk kecil. Tangan Nurul Ain dicapainya.
‘Selamat malam Mak cek, Assalamualaikum, kata Angah perlahan’.
‘Waalaikumussalam, balas Nurul Ain’.
Sesudah mereka keluar, Nurul Ain kembali ke meja belajarnya. Persoalan angah sebentar tadi bermain-main di hati dan mindanya.
Love For Allah… Allahu Akbar, bisiknya perlahan’.
Kerana persoalan angah hatinya kembali tenang. Tidak sepatutnya dia mengingati Muhammad Suhaimie. Cinta harus diberikan pada Allah, tidak pada lelaki ajnabi yang tidak halal buatnya.
[i]‘Astaghfirullahadzim, Ampunkan hambamu ini ya Allah, doa Nurul Ain di dalam hatinya’.
Mushaf Al-Quran yang berada di atas mejanya dibuka perlahan. Dia mencari surah Yassin, sesudahnya disusuli dengan surah Rahman dan diakhirinya dengan surah Al-Mulk. Usai peroleh ketenangan, Nurul Ain bangun menuju je bilik air bagi memperbaharui wuduknya. Dia ingin melakukan solat taubat, istikharah dan solat hajat. Tiba-tiba menerjah kerinduan dirinya pada Kholik…….

0 comments:

Post a Comment

 

MuTiArA HiKMaH..

BiLa 2 dIrI MeNcinTai iLaHi
BeRgAbUnGLAh jiwA BeRsAtULAh hAti.
2 jiwA SaTu cinTa
2 jAsAd sAtU MaTlAmAt
biLA CiNtA KeRaNa ALLAH
bErPiSaHnYa tDk gELisAh
biLA RinDu kErNa yG SaTu
BeRtEmUnYa pAsTi tAk jEmU
UkHUWaH ItU InDaH BiLa bErTeMu&BeRpisAh kErAnA ALLAH

QUITE MOMENT

KiNdNeSs iS A LaNgUaGe tHe dUmB CaN SpEAk AnD ThE DeAf cAn hEaR AnD UnDeRstaNd......... No oNe's painT ThEiR DrEaMS On mE........ sOmEWhErE sOmEoNe'S iS DrEaMiNg....... tHeRe's a lYiNg iN YoUr siLeNcE...... tHe bEgInNiNg iS ThE EnD iS ThE BeGiNniNg..... HoW CoMe, hOw lOnG?...... tElLiNg ridDLeS In tHe dArK...... SpeEdInG Up tO SlOw dOwN..... rEaChInG fOr a hAnD ThAt cAn uNdErStAnD, sOmEoNe WhO FeELs ThE SaMe....... LoVeS&LiVeS - SoMEoNe oWeZ GeT HuRt iN It...

MuTiArA HiKmAh...

DuNiA TEmPaT KiTa mEnYeMaI
AkHiRaT NaNtI TeMpAt kItA MenUai
beRiBaDaHLAh bagAi KiTa aKaN MaTi eSoK HaRi.
kEraNa iTuLaH MaTLAmAt kItA DiJaDiKaN.
dariNYA kIta dAtAnG kepadaNYA kItA PaStI PuLaNg
NaMuN BeKeRjAlAh sEoLaH-OlAh kItA KaN HiDuP SeRiBu tAhUn lAgI
DeMi kEcEmErLaNgAn dIrI DaN PeWaRiS GeNeRaSi naNtI
tAbUrLaH BaKtI SebaNyAk-bAnYaKNyA KpD InSaN
kErAnA GaNjArAn kEbAiKaN PeNuH KeMaNiSaN