Social Icons

Saturday, April 16, 2011

نورول ايمان- باب 2


Bab 2

"Qiaman’. Assalamualaikum ya Ustazah," ucap ketua kelas tingkatan 4 Saidina Ali.
"Bismillahhirrohmannirrahim, Allahummaftah 'alaina hikmatakawan syur 'alaina min khoza iniroh matikaya arhamarrohimin," serentak semua pelajar kelas tingkatan 4 Saidina Ali mengalunkan doa penerang hati sebelum kelas bermula..

"Khaifa halukum’," tanya Nurul Iman kepada semua pelajar tingkatan 4 Saidina Ali pagi itu sebelum memulakan kelasnya.

‘Alhamdulillah," bikhair, jawab mereka serentak.

Pagi itu Nurul Iman menyambung pelajaran minggu lepas iaitu bab Sembelihan. Pelajar-pelajarnya begitu bersemangat pagi itu. Sememangnya pelajar-pelajar di Sekolah Menengah Agama Sains ini begitu tekun dalam menuntut ilmu. Nurul Iman begitu gembira dapat mengajar di Sekolah tersebut. Dia masih ingat lagi betapa dia terkejut dengan suasana persekolahan di sekolah itu. Segala-galanya diasingkan. Pelajar lelaki tidak bercampur dengan pelajar perempuan. Ada 2 kelas bagi untuk satu tingkatan, seperti tingkatan 1 lelaki dan tingkatan 1 perempuan.

Seingat dirinya ketika dia bersekolah agama di Maahad Ahmadi dahulu pun tidak begitu pengasingan yang dibuat antara lelaki dan perempuan. Namun di sini Nurul Iman merasa teruja dengan sistem baru seperti itu. Walaupun agak janggal namun Nurul Iman gagahi jugak terutama ketika masuk di kelas lelaki. Pergerakannya agak kaku, mujur pelajar-pelajar di situ dilatih untuk menjaga adab mereka. Mereka begitu bersopan dalam pergaulan. Selesai mengajar Nurul Iman menuju ke kantin sekolahnya. Dia telah berjanji dengan shifwah untuk makan tengahari bersama. Ketika dia berhati-hati dalam menuruni anak tangga, tanpa semena-mena seorang lelaki melanggar tubuhnya dari hadapan. Nurul Iman jatuh terduduk ke belakang.

"Maafkan ana, ana tak perasan. Err’ saudari tak apa-apa’," ucapnya. Lelaki di hadapannya itu serba salah. Nak ditolong membangunkan Nurul Iman, agak sukar kerana dia perlu memegang Nurul Iman.Takut dituduh mengambil kesempatan terpaksa dia menunggu Nurul Iman untuk bangun semula. "Takpe, ana tak apa-apa. Syukran.." balas Nurul Iman. Dia kemudiannya bangun perlahan-lahan sambil tersenyum. Nurul Iman tidak lansung memandang lelaki yang berada di hadapannya. Dia terus berlalu. Bukan Nurul Iman berlagak sombong. Cuma dirinya memang begitu. Malu untuk bertentang mata dengan lelaki yang bukan mahramnya. Lelaki tersebut menghantar Nurul Iman dengan pandangan matanya sahaja. Dia merasa serba salah dengan Nurul Iman.

"Assalamualaikum’ Ustaz Safwan. Dah lama sampai ke’, "tiba-tiba Ustaz Amir menyapa lelaki tadi yang muncul dari belakangnya.

Kedengaran salam dari belakang. Lelaki itu menoleh kebelakang serta merta. Dia tersenyum melihat Ustaz Amir berdiri dibelakangnya.

"Pandang siapa Ustaz’," sambung Ustaz Amir sambil memandang ke arah yang sama.

"Takde apa-apa Ustaz Amir," balas Ustaz Safwan sambil menghulurkan tangannya ke arah Ustaz Amir. Ustaz Amir kemudiannya membawa Ustaz Safwan ke bilik pengetua untuk melapor diri bertugas di Sekolah itu.
Sesampainya di kantin, Nurul Iman terus mendapatkan shifwah. ‘Assalamualaikum, sapa Nurul Iman’. ‘Waalaikumusalam, balas shifwah’. ‘Lambatnya kak Nurul ni, orang dah lapar ni tau, rungut Shifwah sambil memuncungkan bibirnya’. Nurul Iman Cuma tersenyum. Dia tahu Shifwah Cuma bergurau. Peristiwa dia jatuh di tangga tadi, tidak diceritakannya kepada Shifwah. Baginya itu Cuma perkara yang kecil, maka tidak perlulah ianya dihebah-hebahkan. Lagi pulak ada guru lain yang turut sama makan di situ. Jadi segan untuk dia membuka mulut tentang hal tadi.
‘Kak, sekejap lagi pengetua nak jumpa kita berdua, kata Shifwah setelah mereka berdua selesai makan’.
Nurul Iman terkejut. Dia memandang muka Shifwah dan menunggu butiran seterusnya. Memahami bahasa badan Nurul Iman, Shifwah Cuma menggelengkan kepala tanda dia juga tidak tahu tujuan mereka berdua dipanggil. Selesai makan mereka berdua menuju ke bilik pengetua yang terletak di pejabat. Sesampainya di sana, kerani menyuruh mereka duduk sebentar kerana pengetua ada tetamu. Tidak lama selepas itu keluar Ustaz Amir dan Ustaz Safwan dari bilik pengetua.
‘Haa’ ustazah. Ni Ustaz Safwan, cikgu bahasa arab kita yang baru, perkenal ustaz Amir apabila dia melihat Nurul Iman dan Shifwah di situ.
‘Ni Ustazah Nurul dan ini Ustazah Shifwah, sambungnya lagi’.
Ustaz Safwan cuma tersenyum. Matanya tertumpu pada Nurul Iman. Ingin sahaja dia bertanyakan kepada Nurul Iman jika dia mendapat kecederaan semasa insiden tadi. Namun terpotong apabila Ustaz Amir memohon diri kerana mahu membawa Ustaz Safwan ke bilik guru. Nurul Iman dan Shifwah seterusnya masuk ke bilik pengetua setelah pemergian Ustaz Amir dan Ustaz Safwan.
‘Assalamualaikum, Ustaz, sapa Shifwah apabila masuk di dalam bilik pengetua tersebut’.
‘Waalaikumussalam, Haaa.. masuk Ustazah, Silakan duduk, balas pengetua’.
‘Ustazah berdua menyewa di luar kan’, aju pengetua setelah mereka berdua duduk’.
‘Yea, Ustaz, balas Shifwah pendek’.
‘Macam ni Ustazah, Ustazah Fatimah dah nak pindah keluar dari asrama. Dia dah tak mahu jadi warden lagi sebab dia terpaksa pindah ke rumah ibu dia. Ibu dia sakit. Jadi disebabkan Ustazah berdua saje yang masih bujang, maka saya mintak jasa baik Ustazah berdua untuk gantikan tempat Ustazah Fatimah sebagai warden asrama bagi asrama aspuri, terang pengetua mereka’.
Nurul Iman dan Shifwah saling berpandangan antara satu sama lain. Akhirnya Shifwah bersuara. ‘Baik Ustaz, kami setuju’.

0 comments:

Post a Comment

 

MuTiArA HiKMaH..

BiLa 2 dIrI MeNcinTai iLaHi
BeRgAbUnGLAh jiwA BeRsAtULAh hAti.
2 jiwA SaTu cinTa
2 jAsAd sAtU MaTlAmAt
biLA CiNtA KeRaNa ALLAH
bErPiSaHnYa tDk gELisAh
biLA RinDu kErNa yG SaTu
BeRtEmUnYa pAsTi tAk jEmU
UkHUWaH ItU InDaH BiLa bErTeMu&BeRpisAh kErAnA ALLAH

QUITE MOMENT

KiNdNeSs iS A LaNgUaGe tHe dUmB CaN SpEAk AnD ThE DeAf cAn hEaR AnD UnDeRstaNd......... No oNe's painT ThEiR DrEaMS On mE........ sOmEWhErE sOmEoNe'S iS DrEaMiNg....... tHeRe's a lYiNg iN YoUr siLeNcE...... tHe bEgInNiNg iS ThE EnD iS ThE BeGiNniNg..... HoW CoMe, hOw lOnG?...... tElLiNg ridDLeS In tHe dArK...... SpeEdInG Up tO SlOw dOwN..... rEaChInG fOr a hAnD ThAt cAn uNdErStAnD, sOmEoNe WhO FeELs ThE SaMe....... LoVeS&LiVeS - SoMEoNe oWeZ GeT HuRt iN It...

MuTiArA HiKmAh...

DuNiA TEmPaT KiTa mEnYeMaI
AkHiRaT NaNtI TeMpAt kItA MenUai
beRiBaDaHLAh bagAi KiTa aKaN MaTi eSoK HaRi.
kEraNa iTuLaH MaTLAmAt kItA DiJaDiKaN.
dariNYA kIta dAtAnG kepadaNYA kItA PaStI PuLaNg
NaMuN BeKeRjAlAh sEoLaH-OlAh kItA KaN HiDuP SeRiBu tAhUn lAgI
DeMi kEcEmErLaNgAn dIrI DaN PeWaRiS GeNeRaSi naNtI
tAbUrLaH BaKtI SebaNyAk-bAnYaKNyA KpD InSaN
kErAnA GaNjArAn kEbAiKaN PeNuH KeMaNiSaN