Social Icons

Sunday, April 17, 2011

نورول ايمان- باب 5

Bab 5

‘Kak, harap semuanya akan berjalan dengan lancar kan’, bicara Shifwah tiba-tiba’. InsyaALLAH.., balas Nurul Iman sebaik sahaja mereka telah masuk ke dalam bilik’.

‘Yea’ InsyaALLAH’ ammeeennn’, balas Shifwah pendek’.

Selepas itu kedua-duanya terus merebahkan badan kekatil masing-masing. Jika selalunya mereka akan berborak dahulu sebelum tidur tapi hari itu mereka tidak sempat hendak bersuara kerana penat telah membuatkan mereka membatu sehinggalah di pagi hari. Keesokkannya semua guru dan ajk yang bertugas memainkan peranan masing-masing. Nurul Iman jugak tidak kurang sibuknya. Walaupun begitu dia sentiasa tersenyum dalam melakukan tugasnya. Tapi untuk sesi malam nanti dia agak gugup sedikit kerana dia akan bergandingan dengan Ustaz Safwan dalam menguruskan acara nasyid. Dia dan Ustaz Safwan akan menjadi urusetia bagi pertandingan nasyid malam nanti. Nurul Iman terpaksa menggantikan tempat Ustazah Siti Aminah yang terpaksa pulang kerana anaknya dimasukkan ke Hospital akibat terkena demam panas. Jadual penggantian itu diberikan oleh Shifwah sebentar tadi. Namun dia terpaksa menerima tanggungjawab tersebut. Shifwah begitu mengharapkan dirinya agar dapat menggantikan tempat Ustazah Siti Aminah. Teringat dia bagaimana susahnya Shifwah untuk memberitahu akan hal itu sebentar tadi.

‘Kak Nurul’ malam nanti akak takde terlibat dengan apa-apa acara lagi kan’, tanya Shifwah’.
‘Mmmm’ rasanya takde. Kenapa’, tanya Nurul Iman kembali’.
‘Boleh tak kak Nurul gantikan tempat Ustazah Siti Aminah jadi urusetia malam ni untuk pertandingan nasyid, sebab anak dia dimasukkan ke Hospital, jadi dia terpaksa pulang untuk menjaga anak dia tu, terang Shifwah panjang lebar’.
‘Ya ALLAH, ye ke. Kesiannya Ustazah Siti Aminah. Baiklah Kak Nurul gantikan, balas Nurul Iman sambil tersenyum’.
‘Tapi kak’.., kata Shifwah tanpa dapat meneruskan kata-katanya itu’.
‘Tapi kenapa’ Takpe kak Nurul boleh buat, balas Nurul Iman kembali dengan senyuman’.
‘Tapi’. Kak Nurul kena bergandingan dengan Ustaz Safwan. Errr’. Takpe ke’, kata Shifwah kembali’.

Nurul Iman terkejut. Dia sengaja memilih untuk tidak bergandingan dengan mana-mana guru lelaki. Sebab itu dia sengaja memilih untuk mengambil tugas mengendalikan bahagian hadiah kerana bahagian hadiah cuma akan melibatkan guru perempuan sahaja. Shifwah yang melihat Nurul Iman tidak bersuara menyambung semula perbualan mereka.

‘Maafkan kita ye kak Nurul. Kita tahu kak Nurul tak suka tapi dah takde pilihan lain, rayu Shifwah kepada Nurul Iman sambil menggenggam erat tangan Nurul Iman’.

Nurul Iman yang pada mulanya agak terkejut dengan berita penukaran itu cuma tersenyum tawar. Lama Nurul Iman terdiam. Hampir lima minit barulah dia bersuara semula.

‘Takpelah, Shifwah tak salah. Baiklah kak Nurul gantikan tempat Ustazah Siti Aminah, balas Nurul Iman tenang’.

Malam itu selepas solat isyak, pertandingan nasyid dimulakan. Semua pelajar tertumpu di dewan sekolah untuk menyaksikan dan seterusnya memberikan sokongan kepada para peserta dari sekolah masing-masing. Nurul Iman tenang melaksanakan tugasnya, begitu jugak dengan guru-guru lain yang terlibat. Banyak kali jugak Ustaz Safwan duduk berbincang dengan Nurul Iman bagi memastikan pertandingan tersebut berjalan dengan lancar. Nurul Iman sedaya upaya untuk mengatasi sifat malunya ketika Ustaz Safwan datang kepadanya untuk berbincang. Nurul Iman tidak sedikit pun menaikkan kepalanya ketika berbicara dengan Ustaz Safwan. Namun dia cuba meyakinkan dirinya bahawa ianya tidak salah dan tidak ada apa yang patut dimalukan olehnya, lagipun mereka menjalankan tugas yang telah diamanahkan kepada mereka. Dengan kekuatan kata hati itulah Nurul Iman mampu untuk bekerjasama dengan Ustaz Safwan walaupun dirinya hanya memandang kebawah untuk setiap pertanyaan yang ditanya oleh Ustaz Safwan. Tepat jam 11.00 malam barulah pertandingan berakhir.

‘Hai Safwan, senyum semacam je. Ada apa-apa ke ‘, Tanya Ustaz Amir yang perasan dengan sikap Safwan dari tadi’.

‘Takde apa-apalah, sejak bila pulak senyum ni salah Amir, balas Ustaz Safwan sambil tersenyum lagi’.

‘Yea, senyum itu tidaklah salah. Tapi senyum kau tu ada makna, macam aku tak nampak. Dari masa kat dewan tadi aku duk perhatikan hang. Ustazah Shifwah pun perasan tau tak’, kata Ustaz Amir dengan panjang lebar’.

‘Ya ALLAH, ye ke’ Sampai macam tu sekali lekanya aku yea Mir, balas Ustaz Safwan’.

‘Kalau suka kamu cakaplah kat dia, haa’ tak lama lagi ada guru praktikal akan datang daripada UMS. Budak lelaki tau. Kalau dingoratnya Nurul Iman tu nanti melopong lah mulut hang. Masa tu nanti hang nangis air mata darah pun tak dapat aku nak nolongnya, usik Ustaz Amir lagi’.

Ustaz Safwan hanya diam membisu. Apa yang dicakapkan oleh Ustaz Amir sebentar tadi sedikit sebanyak membuat dirinya rasa tercabar. Bukan dirinya tak mahu menyuarakan isi hatinya pada Nurul Iman tapi dia takut cintanya ditolak. Lagipun Nurul Iman bukan gadis sebarangan, dia amat sukar difahami, malah untuk mendekatinya jugak tidak semudah yang disangka.

‘Ya ALLAH, adakah dia benar milikku, bisik hatinya’.

‘Wan’.Wan’ Muhammad Safwan Haris’, panggil Ustaz Amir’.

Safwan terserentak dengan panggilan Ustaz Amir, namun dia dapat men’covernya’. Dia tidak mahu Ustaz Amir perasan bahawa dirinya sedang mengelamun. Dia Cuma membalas panggilan Ustaz Amir dengan senyuman tawar sahaja.

‘Aku nak mandi dulu ni. Ke kau nak mandi dulu ‘, tanya Ustaz Amir’.

‘Takpelah kau mandi dulu, lagipun nak sejukkan badan ni dulu, balas Ustaz Safwan kembali’.

Ustaz Amir meninggalkan Safwan diruang tamu. Dia menuju ke bilik air. Safwan bingkas bangun dan menuju ke meja kecilnya. Dia menekan butang ‘on’ pada radionya itu. Kedengaran lagu ‘Permata yang Dicari’, dendangan kumpulan D’Hearty keudara.
‘Lembut tutur bicaranya
Menarik hatiku untuk mendekatinya
Kesopanannya memikat dihati
Mendamaikan jiwa ku yang resah ini’
‘Ya ALLAH, jika dia benar milikku
Dekatkanlah hatinya dengan hatiku
Jika dia bukan milikku
Damaikanlah hatiku dengan ketentuanmu’


Lirik lagu itu dihayatinya’. Serentak dengan itu dia terbayangkan wajah Nurul Iman. Dia akui sejak akhir-akhir ini wajah itu sering hadir dalam mimpinya. Kadang-kadang dia terpaksa buat-buat lalu dihadapan kelas yang diajar oleh Nurul Iman semata-mata hanya untuk melihat wajah tersebut jika seharian dia tidak melihatkan wajah itu.

‘Wan’. Wan, panggil Ustaz Amir’.

Safwan terserentak dengan suara Ustaz Amir. Namun dia hanya membalasnya dengan sebuah senyuman sahaja, sambil bangun dari tempat duduknya itu.

‘Hai’ jauh sangat menungnya tu, kenapa’ Teringat kat Nurul Iman lagi ke ‘, perli Ustaz Amir’.
Safwan hanya menghadiahkan sebuah senyuman. Dia kemudiannya menuju ke bilik air untuk mandi. Selesai mandi dia melihat Ustaz Amir masih lagi berada di meja tulisnya. Lantas dia ke dapur untuk membancuh dua cawan air kopi.

‘Nah’, kata Ustaz Safwan sambil menghulurkan secawan air kopi kepada Ustaz Amir’.
‘Eh, tak mintak pun. Tapi syukran jazilanlah yea, balas Ustaz Amir sambil tersengih’.

Safwan duduk dimejanya yang terletak bersebelahan dengan meja Ustaz Amir.

‘Oh yea, macam mana tawaran jadi pensyarah kat UIA tu’ Kau dah buat keputusan ke’, Tanya Ustaz Amir bila dilihatnya Safwan kembali termenung dimeja tulisnya’.
‘Belum’, balasnya pendek’.
‘Kenapa’ Apa yang kau nak tunggu lagi. Susah nak dapat tu. Dulu kan kau jugak yang mintak, sambung Ustaz Amir lagi’.

Ustaz Amir sebenarnya tahu kenapa Safwan belum lagi membuat keputusan. Semuanya gara-gara Nurul Iman. Dulu Ustaz Safwan sememangnya beriya-ya hendak keluar dari sekolah tersebut setelah dia berjaya menghabiskan pengajiannya di peringkat master dan rezekinya murah apabila seminggu yang lepas dia mendapat tawaran menjadi pensyarah di UIA.

‘Amir’ kau boleh tolong aku tak’, tiba-tiba Ustaz Safwan bersuara’.

‘Tolong apa cakaplah. InsyaALLAH kalau boleh aku tolong memang aku akan tolong kau, balas Ustaz Amir’.

‘Tolong lamar Nurul Iman untuk aku. Boleh’, sambung Ustaz Safwan tenang’.

‘Boleh’ Apa salahnya, nanti aku bagitahu Shifwah pasal ni, jawab Ustaz Amir’.

‘Esok jugak aku bagitahu kat Shifwah. Dah tu pi tidur. Aku pun nak tidur dulu ni. Oh ye, lagi satu, pasal yang tawaran tu kau fikir baik2 yea, kalau kau takut berjauhan dengan Nurul Iman kau hantar je rombongan meminang cepat-cepat, usik Ustaz Amir’.

Ustaz Amir kemudiannya bangun menuju ke dapur untuk membasuh cawannya. Dia kemudiannya masuk tidur kerana merasa agak penat setelah seharian berjemur di padang kerana dia menguruskan acara olahraga siang tadi. Manakala Ustaz Safwan masih berada di mejanya. Masih memikirkan Nurul Iman, gadis yang ingin dimilikinya.

‘Ya ALLAH, benarkah dia milikku, bicara kata hatinya’.

0 comments:

Post a Comment

 

MuTiArA HiKMaH..

BiLa 2 dIrI MeNcinTai iLaHi
BeRgAbUnGLAh jiwA BeRsAtULAh hAti.
2 jiwA SaTu cinTa
2 jAsAd sAtU MaTlAmAt
biLA CiNtA KeRaNa ALLAH
bErPiSaHnYa tDk gELisAh
biLA RinDu kErNa yG SaTu
BeRtEmUnYa pAsTi tAk jEmU
UkHUWaH ItU InDaH BiLa bErTeMu&BeRpisAh kErAnA ALLAH

QUITE MOMENT

KiNdNeSs iS A LaNgUaGe tHe dUmB CaN SpEAk AnD ThE DeAf cAn hEaR AnD UnDeRstaNd......... No oNe's painT ThEiR DrEaMS On mE........ sOmEWhErE sOmEoNe'S iS DrEaMiNg....... tHeRe's a lYiNg iN YoUr siLeNcE...... tHe bEgInNiNg iS ThE EnD iS ThE BeGiNniNg..... HoW CoMe, hOw lOnG?...... tElLiNg ridDLeS In tHe dArK...... SpeEdInG Up tO SlOw dOwN..... rEaChInG fOr a hAnD ThAt cAn uNdErStAnD, sOmEoNe WhO FeELs ThE SaMe....... LoVeS&LiVeS - SoMEoNe oWeZ GeT HuRt iN It...

MuTiArA HiKmAh...

DuNiA TEmPaT KiTa mEnYeMaI
AkHiRaT NaNtI TeMpAt kItA MenUai
beRiBaDaHLAh bagAi KiTa aKaN MaTi eSoK HaRi.
kEraNa iTuLaH MaTLAmAt kItA DiJaDiKaN.
dariNYA kIta dAtAnG kepadaNYA kItA PaStI PuLaNg
NaMuN BeKeRjAlAh sEoLaH-OlAh kItA KaN HiDuP SeRiBu tAhUn lAgI
DeMi kEcEmErLaNgAn dIrI DaN PeWaRiS GeNeRaSi naNtI
tAbUrLaH BaKtI SebaNyAk-bAnYaKNyA KpD InSaN
kErAnA GaNjArAn kEbAiKaN PeNuH KeMaNiSaN