Social Icons

Sunday, April 17, 2011

نورول ايمان- باب 10


Bab 10

Sudah 2 bulan Nurul Iman di kampung. Walaupun penyakitnya sekali sekala menyerang namun itu tidak pernah melemahkan semangatnya. Dia tidak mahu terus melayan kesakitan yang dihidapinya. Lantaran itu dia menaburkan bakti di rumah anak-anak yatim secara sukarela. Nurul Iman merasa tenang di situ. Dia merasa bahagia kerana dapat mencurahkan kasih sayangnya buat kanak-kanak di situ.

‘Jauhnya menung, Ingat kat pakwe yea?, sapa Hafiz tiba-tiba dari belakang’.

Nurul Iman tersenyum mendengar usikan dari abang longnya itu. Perlahan dia mencubit lengan abang longnya apabila abangnya itu duduk bersebelahan dengannya.

‘Owch!! Adu Hafiz.

‘Berjam Nurul tunggu abang long kat sini. Penat tau, adu Nurul Iman’.

‘Maafkan kekanda, wahai adindaku. Kekanda makan kuih cucur bonda tadi. Tak tahan, sedap sangat. Sebab itulah kekanda lewat menjemput adinda, balas Hafiz sambil berseloroh’.
‘Menyampah’ Malas nak layan budak umur 2 tahun ni, kata Nurul Iman sambil menjeling pada Hafiz.

‘Ok, kalau menyampah, balik jalan kaki yea princess, balas Hafiz.

Nurul Iman memegang lengan abang longnya dengan erat. Dia takut jika abang longnya benar-benar meninggalkannya di situ. Sejak bekerja di Rumah anak yatim itu abang longnya lah yang akan menjemput dia pergi dan balik.

‘Bergurau je lah, takkanlah nak tinggalkan princess abang long kat sini kot, balas Hafiz setelah dilihat muka adiknya sedikit pucat dengan gurauannya tadi.
Nurul Iman cuma tersenyum.

Malam itu selesai solat berjemaah, mereka makan malam bersama. Hari itu abang longnya akan tidur di rumah umminya. Kebetulan kakak ipar dan anak-anaknya pulang ke kampung. Abang longnya tidak dapat turut serta kerana ada urusan kerja. Selesai makan Nurul Iman membawa buah di ruang tamu untuk dihidang kepada ummi, ayah dan abang longnya yang sedang menonton televisyen. Abang long dan ayahnya sibuk membincangkan hal politik. Sementara dia dan umminya cuma memasang telinga. Hampir jam 10.00 malam baru ummi dan ayahnya masuk tidur. Nurul Iman juga begitu. Namun baru Nurul Iman hendak beredar abang longnya bersuara.

‘Kakak, abang long rindu kat kopi yang kakak buat, kata Hafiz tiba-tiba’.

Nurul Iman tersenyum. Dia lantas ke dapur menyiapkan secawan kopi untuk abang longnya itu. Hafiz cuma menghantar Nurul Iman dengan pandangannya. Kotak fikirannya ligat memikirkan cara terbaik untuk menyampaikan hasrat Safwan bagi meminang adiknya itu. Terngia-ngia kata-kata Ustaz Safwan tengah hari tadi apabila Ustaz Safwan meminta berjumpa dengannya semasa makan tengah hari.

‘Aku serius Fiz. Aku betul-betul nak peristerikan Nurul. Bagilah aku peluang untuk membahagiakan dia, aju Ustaz Safwan’.
‘Tapi kau akan menambahkan penderitaan hati dia. Cukup dugaan yang dia tanggung Wan. Jangan dibebani hatinya dengan cinta kau lagi. Lepaskan lah dia Wan, pujuk Hafiz’.
‘Apa salah cinta aku Fiz’ Kau seolah-olah menafikan fitrah manusia yang ingin dicintai, balas Safwan’.
‘Aku tak nafikan fitrah manusia yang satu itu Wan. Tapi untuk apa’ Doktor sendiri telah katakan, Nurul Iman tak kan hidup lebih lama’ Masakan kau mahu berkahwin dengan orang yang akan pergi tidak lama lagi, kata Hafiz dengan tenang’.
‘Jadi kau percaya pada ramalan manusia’.Ramalan yang belum tentu benarnya. Apa kau lupa hidup dan mati seseorang di tangan Allah. Sungguh jika ramalan Doktor itu tepat sekalipun kalau Allah tak berkehendakkan semua itu, ia takkan terjadi. Jika terjadi pun itu semua atas kehendakNYA bukan atas ramalan Doktor tadi, balas Ustaz Safwan’.
‘Kebergantungan kita pada Allah Fiz, bukan pada manusia, sambungnya lagi’.


Hafiz membisu seribu bahasa. Akalnya ligat memikirkan kebenaran kata-kata Ustaz Safwan.

‘Jauh menung.. Ingat kat kak long yea’, baru sehari berpisah dah rindu. Abang long ni manja lah, usik Nurul Iman’.

Hafiz terserentak. Namun dia cuma tersenyum.

‘Nah kopinya. Nurul buat penuh kasih dan sayang khas untuk abang long, usiknya lagi’.

Hafiz menyambut huluran secawan kopi dari Nurul. Dengan lafaz Basmalah dia menghirupnya perlahan. Nurul Iman cuma memerhatikan abang longnya itu.

‘Nak ke? Pandang-pandang pulak. Segan lah abang long nak minum, usik Hafiz apabila dia menyedari Nurul Iman sedang memerhatikannya’.

‘Menyampah, balas Nurul Iman sambil menjeling manja’.

Hafiz tertawa dengan gelagat adik kesayangannya itu. Perlahan dia meletakkan cawan itu di atas meja.

‘Kakak, Abang long cakap sikit boleh, tanya Hafiz’.

Nurul Iman menghadapkan badannya ke arah Hafiz. Nurul Iman Cuma mengangguk kecil sambil menanti butir seterusnya dari abang longnya itu.

‘Kenal Ustaz Muhammad Safwan Haris, sambung Hafiz’.

‘Abang long kenal dia? Mana abang long tahu pasal dia, tanya Nurul Iman kehairanan’.

‘Dia kawan abang masa dekat Universiti dulu, balas Hafiz perlahan’.

‘Ya Allah!! ye ke? Kecil betul dunia ni kan abang long, ucap Nurul Iman’.

‘Kami jumpa masa dekat Hospital. Masa teman kakak dulu. Ingat tak?, kata Hafiz’.
 
‘Maknanya dia tahu pasal Nurul, balas Nurul Iman minta kepastian’.
Hafiz mengangguk perlahan. Matanya redup memandang ke hadapan. Dia cuba bertenang untuk menyatakan hasrat hati Ustaz Safwan kepada Nurul Iman.Perlahan dia cuba mengatur bicaranya.

‘Kakak, Ustaz Safwan nak lamar kakak. Kakak setuju?, kata Hafiz perlahan’.
Nurul Iman cuma diam membisu.. Hafiz turut diam. Agak lama mereka begitu barulah Hafiz bersuara.

‘Kakak tidurlah dulu, dah lewat ni, aju Hafiz’.

Nurul Iman Cuma tersenyum. Selepas bersalaman dengan abang longnya dia bangun menuju ke biliknya.

‘Kakak.., panggil Hafiz’.

Nurul Iman berpaling.

‘Kakak fikirlah dulu yea, Abang long tunggu. Mintak petunjuk pada Allah. Apa pun keputusan kakak, abang long tetap sokong kakak, kata Hafiz sambil tersenyum’.
Nurul Iman cuma membalasnya dengan senyuman tawar. Dia kemudian berjalan menuju ke biliknya. Persoalan tadi sedikit sebanyak mengganggu gugat hatinya. Namun dia percaya ada hikmah di sebaliknya. Sebelum tidur dia melakukan solat sunat. Nurul Iman percaya solat itu bisa menjadi penawar bagi hatinya yang sedang bergundah gulana...

'Tabahkan hati ini Ya Allah, bisiknya di dalam hati'.

0 comments:

Post a Comment

 

MuTiArA HiKMaH..

BiLa 2 dIrI MeNcinTai iLaHi
BeRgAbUnGLAh jiwA BeRsAtULAh hAti.
2 jiwA SaTu cinTa
2 jAsAd sAtU MaTlAmAt
biLA CiNtA KeRaNa ALLAH
bErPiSaHnYa tDk gELisAh
biLA RinDu kErNa yG SaTu
BeRtEmUnYa pAsTi tAk jEmU
UkHUWaH ItU InDaH BiLa bErTeMu&BeRpisAh kErAnA ALLAH

QUITE MOMENT

KiNdNeSs iS A LaNgUaGe tHe dUmB CaN SpEAk AnD ThE DeAf cAn hEaR AnD UnDeRstaNd......... No oNe's painT ThEiR DrEaMS On mE........ sOmEWhErE sOmEoNe'S iS DrEaMiNg....... tHeRe's a lYiNg iN YoUr siLeNcE...... tHe bEgInNiNg iS ThE EnD iS ThE BeGiNniNg..... HoW CoMe, hOw lOnG?...... tElLiNg ridDLeS In tHe dArK...... SpeEdInG Up tO SlOw dOwN..... rEaChInG fOr a hAnD ThAt cAn uNdErStAnD, sOmEoNe WhO FeELs ThE SaMe....... LoVeS&LiVeS - SoMEoNe oWeZ GeT HuRt iN It...

MuTiArA HiKmAh...

DuNiA TEmPaT KiTa mEnYeMaI
AkHiRaT NaNtI TeMpAt kItA MenUai
beRiBaDaHLAh bagAi KiTa aKaN MaTi eSoK HaRi.
kEraNa iTuLaH MaTLAmAt kItA DiJaDiKaN.
dariNYA kIta dAtAnG kepadaNYA kItA PaStI PuLaNg
NaMuN BeKeRjAlAh sEoLaH-OlAh kItA KaN HiDuP SeRiBu tAhUn lAgI
DeMi kEcEmErLaNgAn dIrI DaN PeWaRiS GeNeRaSi naNtI
tAbUrLaH BaKtI SebaNyAk-bAnYaKNyA KpD InSaN
kErAnA GaNjArAn kEbAiKaN PeNuH KeMaNiSaN