Social Icons

Sunday, April 17, 2011

نورول ايمان- باب 8

Bab 8

Dari jauh Ustaz Safwan memerhatikan sesusuk tubuh di hadapannya. Hatinya berdegup kencang. Dia mengekori gadis di hadapannya dalam jarak yang jauh. Dia yakin itu adalah Nurul Iman. Namun Nurul Iman dihadapnnya itu sedang berjalan dengan seorang lelaki. Lelaki itu lengkap berjubah putih dan bersongkok. Dia yakin itu suami Nurul Iman seperti yang diberitahu oleh Shifwah kepadanya. Langkahnya terhenti apabila Nurul Iman berhenti dan meningalkan lelaki yang berjubah putih itu di satu tempat duduk. Sementara Nurul Iman meneruskan perjalanannya ke hadapan. Langkah Ustaz Safwan diatur kemas untuk mengekori semula Nurul Iman. Namun langkahnya terhenti apabila mendengar namanya dipanggil.

‘Muhammad Safwan Haris’ panggil suara itu’.

Ustaz Safwan menoleh. Dihadapannya adalah lelaki berjubah putih tadi. Tidak disangka itu adalah Hafiz, sahabat sewaktu mereka menuntut di Cairo dahulu. Mereka berpelukan.

‘Ya Allah, Izayyak’ (Apa Khabar’), kata Hafiz’.

Ustaz Safwan yang masih terkedu, Cuma hanya tersenyum tawar. Tidak dia sangka Hafiz adalah suami Nurul Iman. Hafiz menarik tangan Ustaz Safwan untuk duduk di kerusi yang disediakan itu.

‘Buat apa kat Hospital ni’, Siapa yang sakit’, sambung Hafiz lagi’.

‘Mak saudara aku. Dia kena kencing manis, tapi Alhamdulillah, dah boleh pulang esok.. Kau pulak’, aju Ustaz Safwan ingin tahu’.

‘Hantar adik aku ambil ubat, balasnya pendek’.

‘Adik’’ Nurul Iman tu adik kau’, kata ustaz Safwan ingin tahu’.
‘Mana kau tahu nama adik aku, balas Hafiz hairan’.
‘Jadi Nurul Iman belum kahwin lagi’ Betul kan Nurul Iman tak kahwin lagi’, tanya Ustaz Safwan bertalu-talu sambil memegang bahu Hafiz’.
‘Apa kau cakap ni’ Mana kau kenal adik aku, balas Hafiz dengan hairan. Sambil cuba meleraikan tangan Ustaz Safwan dari bahunya’.

Ustaz Safwan Beristighfar.. Dia menarik nafas sedalamnya.

‘Maafkan aku Hafiz. Nurul Iman seorang Ustazah betul’ Dia mengajar di Sabah kan’ Jika benar Kami mengajar di Sekolah yang sama Hafiz. Tapi betul kan adik kau tak kahwin lagi’, kata Ustaz Safwan dengan tenang’.

‘Ya Allah, ye ke’, Bila pulak adik aku kahwin’ Dia tak kahwin lagi lah, balasnya sambil ketawa’.
‘Alhamdulillah, ucap Ustaz Safwan perlahan’.
‘Apa yang Alhamdulillah. Kau pun ambik cuti ke’ Kan sekolah dah mula’, aju Hafiz’.
‘Aku dah berhenti jadi guru. Aku dah jadi pensyarah kat UIA sekarang, balasnya’.

Ustaz Safwan mula menceritakan kisahnya dengan Nurul Iman kepada Hafiz dari awal hingga akhir. Hafiz Cuma mendengar dengan tenang cerita sahabatnya itu.

‘Boleh aku lamar dia Hafiz’, kata Ustaz Safwan setelah mereka berdua terdiam sejenak’.
‘Tidak Wan. Aku tak benarkan. Maafkan aku, balas Hafiz’.
‘Tapi kenapa’ Apa kurangnya aku’, aju Ustaz Safwan’.
‘Takde kurangnya. Kau sahabat aku yang baik. Memang kau layak untuk adik aku, Cuma adik aku sakit Wan. Nurul Iman sakit, balas Hafiz perlahan’.
‘Maksud kau’, tanya Ustaz Safwan kehairanan’.

Hafiz membisu’

‘Apa maksud kau Hafiz’, tanya Ustaz Safwan lagi’.

‘Dia ada Barah Otak. Hidupnya tak lama, balas Hafiz perlahan’. Ada getar dalam suaranya’.

Ustaz Safwan terkedu. Dia bersandar pada kerusi. Air matanya jatuh.

‘Maafkan aku Wan, kata Hafiz sambil memegang bahu sahabatnya itu’.

Lama keduanya membisu. Tiba-tiba telefon bimbit Hafiz berbunyi. Satu message diterimanya dari Nurul Iman.

Assalamualaikum. Abang long, Nurul dah selesai. Nurul tunggu abang long di kereta yea. Nurul nampak abang long berbual dengan kawan tadi. Nurul segan nak datang dekat abang. Nurul dah ada dekat kereta. Maaf andai Nurul ganggu abang long dan kawan berbual.

Hafiz menutup telefon bimbitnya.

‘Wan, aku mintak diri dulu. Nurul dah tunggu aku dekat kereta. Maafkan aku yea, kata Hafiz perlahan’.

Mereka kemudiannya bersalaman. Belum sampai 5 langkah Ustaz Safwan memanggilnya.

‘Fiz, rahsiakan pertemuan kita dengan Nurul yea’ Lagi satu boleh aku mintak nombor telefon kau’, tanay Ustaz Safwan’.

Hafiz mengangguk kecil. Setelah bertukar nombor telefon mereka berpisah dengan haluan masing-masing.
Shifwah berlari-lari anak mendapatkan telefon bimbit yang berada di atas meja studynya. Perlahan peti inbox messagenya dibuka.

Kau pendusta Shifwah. Tergamak kau menipu. Kau mengkhianati sahabatmu sendiri. Apa salah Nurul Iman pada kau’

Shifwah terkesima dengan message Ustaz Safwan yang baru diterimanya. Adakah dia sudah tahu segala penipuannya. Hatinya gelabah. Dia tidak mahu kehilangan Ustaz Safwan. Tangganya lantas menaip untuk membalas message dari Ustaz Safwan.

Assalamualaikum Ustaz.. Kenapa ni Ustaz’ Apa maksud Ustaz mengatakan saya begitu. Apa yang telah saya buat’

Menyedari dirinya membuat tuduhan melulu, Ustaz Safwan beristighfar. Tidak lama selepas itu dia membalas message dari Shifwah.

Waalaikumussalam.. Maafkan saya sebab berkasar. Saya jumpa Nurul Iman di Hospital hari ni. Kebetulan dia bersama abang kandungnya yang merupakan kawan saya semasa kami belajar dulu. Menurut abangnya Nurul Iman belum berkahwin lagi. Kenapa awak tak beritahu saya yang Nurul Iman ada Barah Otak’ atau Nurul Imankah yang suruh awak menipu saya dengan menyatakan dia bakal berkahwin semata-mata ingin menyuruh saya berputus asa terhadapnya.

Shifwah terkejut dengan berita yang baru diterimanya itu. Dia lantas menyelongkar laci meja milik Nurul Iman. Dia mencari sesuatu. Akhirnya dia berjumpa diari merah jambu milik Nurul Iman. Seingatnya, Nurul Iman hampir mahu menangis apabila dia pernah mengugut Nurul Iman yang dia akan membaca diari milik Nurul Iman. Tapi setelah melihat Nurul Iman menangis dia berjanji tidak akan melakukannya kerana niatnya hanya mahu bergurau. Tahulah dia kini rupanya di dalam diari itu tersimpan rahsia besar Nurul Iman. Perlahan diari yang bewarna merah jambu itu diselaknya. Satu-persatu helaian laman diari itu disemaknya. Tiba-tiba tangannya berhenti pada satu tarikh.

7 March 2009 ‘ Dugaan Allah buat diri ini. Doktor sahkan saya mengidap Barah Otak. Ya Allah, Hamba mengerti ujian ini telah diaturkan buat diri ini sepertimana dalam firmanMU dalam surah Al-Hadid, ayat 22:
Tiada Satu pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfudz) sebelum kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.

Rasulullah s.a.w juga bersabda:
Segeralah melakukan hal yang bermanfaat bagi dirimu. Mintalah pertolongan Allah dan janganlah bersikap lemah. Jika kamu ditimpa musibah, janganlah berkata: ‘Jikalau aku melakukan begini, tentu akan begini dan begitu’ tetapi katakanlah: ‘Apa yang telah ditaqdirkan dan dikehendaki Allah, pasti terjadi’.

Tabahkan hati ini Ya Allah’’

Shifwah menutup diari milik Nurul Iman. Hatinya bagai disentak. Dia merasa begitu terhina kerana memperlakukan Nurul Iman sebegitu. Betapa dia hanyut dengan cinta manusia dan mementingkan dirinya sendiri. Message dari Ustaz Safwan lansung tidak diendahkannya. Hati dan fikirannya kini cuma tertumpu pada satu nama iaitu ‘Nurul Iman’. Dadanya terasa sebak. Matanya kian kabur.Hampir pukul 3, dia terjaga. Shifwah bangun, hajatnya cuma satu mahu dirikan Qiamulail. Dia berharap taubatnya diterima Allah.

0 comments:

Post a Comment

 

MuTiArA HiKMaH..

BiLa 2 dIrI MeNcinTai iLaHi
BeRgAbUnGLAh jiwA BeRsAtULAh hAti.
2 jiwA SaTu cinTa
2 jAsAd sAtU MaTlAmAt
biLA CiNtA KeRaNa ALLAH
bErPiSaHnYa tDk gELisAh
biLA RinDu kErNa yG SaTu
BeRtEmUnYa pAsTi tAk jEmU
UkHUWaH ItU InDaH BiLa bErTeMu&BeRpisAh kErAnA ALLAH

QUITE MOMENT

KiNdNeSs iS A LaNgUaGe tHe dUmB CaN SpEAk AnD ThE DeAf cAn hEaR AnD UnDeRstaNd......... No oNe's painT ThEiR DrEaMS On mE........ sOmEWhErE sOmEoNe'S iS DrEaMiNg....... tHeRe's a lYiNg iN YoUr siLeNcE...... tHe bEgInNiNg iS ThE EnD iS ThE BeGiNniNg..... HoW CoMe, hOw lOnG?...... tElLiNg ridDLeS In tHe dArK...... SpeEdInG Up tO SlOw dOwN..... rEaChInG fOr a hAnD ThAt cAn uNdErStAnD, sOmEoNe WhO FeELs ThE SaMe....... LoVeS&LiVeS - SoMEoNe oWeZ GeT HuRt iN It...

MuTiArA HiKmAh...

DuNiA TEmPaT KiTa mEnYeMaI
AkHiRaT NaNtI TeMpAt kItA MenUai
beRiBaDaHLAh bagAi KiTa aKaN MaTi eSoK HaRi.
kEraNa iTuLaH MaTLAmAt kItA DiJaDiKaN.
dariNYA kIta dAtAnG kepadaNYA kItA PaStI PuLaNg
NaMuN BeKeRjAlAh sEoLaH-OlAh kItA KaN HiDuP SeRiBu tAhUn lAgI
DeMi kEcEmErLaNgAn dIrI DaN PeWaRiS GeNeRaSi naNtI
tAbUrLaH BaKtI SebaNyAk-bAnYaKNyA KpD InSaN
kErAnA GaNjArAn kEbAiKaN PeNuH KeMaNiSaN