Social Icons

Sunday, April 17, 2011

نورول ايمان- باب 7

Bab 7

Sudah sebulan Ustaz Safwan berhenti. Dia telah menerima tawaran menjadi pensyarah di UIA. Shifwah terkejut dengan berita itu apabila sekembalinya dia dari cuti penggal pertama persekolahan. Sementara Nurul Iman masih di kampung kerana awal-awal lagi dia telah meminta cuti 3 bulan tanpa gaji kerana urusan peribadi. Perkhabaran berita Ustaz Safwan disampaikan oleh Pengetua pada hari pertama persekolahan sewaktu perhimpunan pagi. Tiada jamuan perpisahan yang sempat dilakukan memandangkan Ustaz Safwan berpindah semasa cuti sekolah. Shifwah mengerti yang Ustaz Safwan membawa diri kerana cerita bohong yang di cipta olehnya sendiri dengan mengatakan Nurul Iman telah dilamar di kampung, dan bercuti selama 3 bulan untuk berkahwin. Dia ingat lagi kata-kata Ustaz Amir sewaktu dia menanyakan kepada Ustaz Amir perihal Ustaz Safwan.

‘Dia kecewa. Benar-benar dia kecewa Shifwah. Masa saya khabarkan berita tentang Nurul Iman akan berkahwin, dia menangis. Teruk nangisnya. Tak sangka sampai begitu sekali dalamnya cinta dia pada Nurul Iman. Takpelah mungkin tiada jodoh antara mereka. Doakan saja dia tabah, kata Ustaz Amir’.

Shifwah terkedu.

‘Ustaz rahsiakan hal ini dari Kak Nurul yea. Saya khuatir Kak Nurul rasa bersalah nanti, balas Shifwah’.

Shifwah tidak mahu rahsianya terbongkar. Hatinya berasa sakit mengenangkan hal itu. Namun dia tidak akan sesekali berputus asa terhadap Ustaz Safwan. Entah kenapa susah benar hatinya untuk lupakan Ustaz Safwan. Baginya Ustaz Safwan miliki segala ciri-ciri seorang suami yang dicarinya. Namun hatinya puas, sekurang-kurangnya dia dapat pisahkan Nurul Iman dan Ustaz Safwan. Mujur messagenya di balas Ustaz Safwan. Walaupun ada yang tidak di balas tapi sekurang-kurangnya dia dapat mendekatkan dirinya dengan Ustaz Safwan. Dia mahu mengambil berat perihal Ustaz Safwan dengan harapan dapat mencuit sedikit hatinya. Moga dengan itu Ustaz Safwan akan melupai Nurul Iman dan menghargai orang yang mengambil berat tentangnya. Shifwah tersenyum sendiri dengan perancangan yang diatur olehnya. Tiba-tiba telefon bimbitnya berbunyi. Tertera nama Kak Nurul di skrin telefon bimbitnya.

‘Assalamualaikum, kak Nurul. Amboi ambik cuti tanpa gaji lagi. Tak cukup ke cuti 2 minggu tu’, kata Shifwah dengan panjang lebar’.

‘Waalaikumussalam wbt, Ish.. Ish.. Ish’ tak sempat kita nak balas salam dia. Panjang pulak bebelnya, usik Nurul Iman’.

Berderai ketawa Shifwah di hujung talian. Dia sendiri tidak tahu bagaimana dia begitu pandai berpura-pura bahagia didepan Nurul Iman.

‘Rindu kat adik akak ni.. Rindu kat akak tak’, sambung Nurul Iman lagi’.

‘Rindu lah. Sorang-sorang kat sini, takde orang kita nak sakat. Kenapa cuti lama sangat kak Nurul’ Baliklah cepat yea’, balas Shifwah’.

‘Kan dah beritahu hari tu, kak Nurul ada urusan peribadi. Insyaallah, kalau selesai cepat kak Nurul balik awal yea. Rindu sangat dekat Shifwah, kata Nurul Iman lembut’.

Tiba-tiba timbul rasa syahdu dalam diri Shifwah apabila mendengar ungkapan itu dari mulut Nurul Iman. Betapa mulia diri Nurul Iman berbanding dengan dirinya. Dia rasa bersalah dengan kebaikan yang ditunjukkan oleh Nurul Iman kepadanya. Kerana Ustaz Safwan, hatinya terhadap Nurul Iman mula berubah. ‘Maafkan Shifwah kak Nurul, Shifwah sayang akak, tapi Shifwah benar-benar cintakan Ustaz Safwan, bicara hatinya sendiri’.

‘Shifwah’ Shifwah.. Shifwah, panggil Nurul Iman bila didapati Shifwah senyap di hujung talian’.

‘Maaf kak Nurul. Mintak diri dulu yea, kita mengantuk sangat. Akak jaga diri baik-baik yea, Assalamaulaikum, balas Shifwah lemah’.

‘Maafkan kak Nurul yea. Baiklah, Shifwah juga. Yarhamukullah (semoga Allah merahmatimu)

Waalaikumussalam, jawab Nurul Iman.

Shifwah mematikan talian telefon bimbit sebaik Nurul Iman menjawab salamnya. Berita Ustaz Safwan telah berhenti tidak dikhabarkannya kepada Nurul Iman. Hatinya kembali tidak tenang. Sungguh hatinya terseksa memperlakukan sahabat yang paling disayangi sebegitu rupa hanya kerana ingin meraih cinta seorang lelaki. Tiba-tiba dia merasa benci terhadap dirinya sendiri. Namun hatinya tetap ingin meraih cinta dari Ustaz Safwan.

‘Salahkah aku memiliki fitrah sebegitu. Mencintai seorang insan bernama lelaki, soal dirinya sendiri’.

Malam itu dia terlena bertemankan air mata’.

0 comments:

Post a Comment

 

MuTiArA HiKMaH..

BiLa 2 dIrI MeNcinTai iLaHi
BeRgAbUnGLAh jiwA BeRsAtULAh hAti.
2 jiwA SaTu cinTa
2 jAsAd sAtU MaTlAmAt
biLA CiNtA KeRaNa ALLAH
bErPiSaHnYa tDk gELisAh
biLA RinDu kErNa yG SaTu
BeRtEmUnYa pAsTi tAk jEmU
UkHUWaH ItU InDaH BiLa bErTeMu&BeRpisAh kErAnA ALLAH

QUITE MOMENT

KiNdNeSs iS A LaNgUaGe tHe dUmB CaN SpEAk AnD ThE DeAf cAn hEaR AnD UnDeRstaNd......... No oNe's painT ThEiR DrEaMS On mE........ sOmEWhErE sOmEoNe'S iS DrEaMiNg....... tHeRe's a lYiNg iN YoUr siLeNcE...... tHe bEgInNiNg iS ThE EnD iS ThE BeGiNniNg..... HoW CoMe, hOw lOnG?...... tElLiNg ridDLeS In tHe dArK...... SpeEdInG Up tO SlOw dOwN..... rEaChInG fOr a hAnD ThAt cAn uNdErStAnD, sOmEoNe WhO FeELs ThE SaMe....... LoVeS&LiVeS - SoMEoNe oWeZ GeT HuRt iN It...

MuTiArA HiKmAh...

DuNiA TEmPaT KiTa mEnYeMaI
AkHiRaT NaNtI TeMpAt kItA MenUai
beRiBaDaHLAh bagAi KiTa aKaN MaTi eSoK HaRi.
kEraNa iTuLaH MaTLAmAt kItA DiJaDiKaN.
dariNYA kIta dAtAnG kepadaNYA kItA PaStI PuLaNg
NaMuN BeKeRjAlAh sEoLaH-OlAh kItA KaN HiDuP SeRiBu tAhUn lAgI
DeMi kEcEmErLaNgAn dIrI DaN PeWaRiS GeNeRaSi naNtI
tAbUrLaH BaKtI SebaNyAk-bAnYaKNyA KpD InSaN
kErAnA GaNjArAn kEbAiKaN PeNuH KeMaNiSaN