Social Icons

Saturday, May 22, 2010

حياتي قيصهڽ...


Tiba2 datang seorang anak kecil didalam lingkungan 10 tahun mendekatinya, “Assalamualaikum kak, sapa anak kecil itu”.
“Waalaikumussalam, balas Nurul Ain sambil menghadiahkan sebuah senyuman kepada anak kecil dihadapannya itu”.
“Kak, akak nak beli kismis ni tak? Murah je kak, seringgit je, bicaranya petah”.
Petahnya dia bercakap, Nurul Ain terharu melihatkan keadaan anak kecil itu, timbul rasa kasihan yang amat sangat. Nurul Ain mengeluarkan not RM10 dan menghulurkan kepada anak kecil yang berada dihadapannya.
“Akak nak beli berapa ni? 10 kotak ke kak?, tanya anak kecil itu sambil menunjukkan kotak-kotak kismis yang berada didalam beg galasnya”.
“Tidak. Akak tak nak kismis tu, akak bagi duit ni dekat adik untuk belanja, ambillah, bicara Nurul Ain sambil tersenyum”.
Tanpa mengucapkan terima kasih anak kecil itu terus berlalu begitu sahaja, Nurul Ain memerhatikannya sehinnggalah anak kecil itu keluar di kaki lima restaurant tersebut. Tanpa disangka anak kecil itu memberikan duit tersebut kepada peminta sedekah yang ada di kaki lima restaurant itu. Nurul Ain begitu terkejut dengan tindakan tersebut, tapi dia diamkan sahaja mungkin itu ayahnya. Nurul Ain cuma tersenyum memerhatikan gelagat anak kecil itu.

_________________________________________

Selesai mereka makan, mereka pun berangkat keluar dari restaurant tersebut.
“Ziah sekejap yea, Nurul Ain terus mendapatkan anak kecil tadi yang sedang duduk berehat di bangku yang ada di kaki lima”.
“Banyak dah dapat jual? tanya Nurul Ain sambil menghadiahkan sebuah senyuman kepada anak kecil itu”.
“Baru 2 kotak kak. Adik cuma ada RM2 je kat tangan ni, balas anak kecil itu perlahan”.
“Duit yang akak bagi tadi kan ada?, Jadi sepuluh ringgit tambah dengan dua ringgit semuanya dua belas ringgitlah. Tak gitu? balas Nurul Ain kembali”.
“Oh! Itu saya dah sedekahkan pada pakcik tu, balasnya sambil menunjukkan kepada pak cik peminta sedekah yang berada tidak jauh dari mereka”.
“Pakcik?? terkejut Nurul Ain mendengar jawapan tersebut”.
“Jadi dia bukan ayah adik ke?, tanya Nurul Ain ingin tahu”.
“Bukanlah kak, ayah saya dah lama meninggal dunia, balasnya sambil tersenyum”.
“Habis kenapa adik bagi duit tu pada pakcik tadi, akak bagi kat adik, tanya Nurul Ain meminta kepastian”.
“Maaflah kak. Tapi, akak bukan beli kismis tu kat saya, mak saya pesan kalau orang bagi sedekah jangan ambil, dia kata saya kuat lagi, saya bukan cacat macam pakcik tu. Nanti mak marah bila dia lihat saya ada duit RM10, tapi kismis ni tak habis pun dijual. Tapi akak jangan risau sebab saya kata kat pakcik tu tadi yang akak bagi sedekah pada dia. Jadi, Insyaallah, kalau akak ikhlas, pasti Allah bagi akak ganjarannya di akhirat sana, terang anak kecil itu panjang lebar”.
YA ALLAH!!, terkejut Nurul Ain mendengar ucapan yang panjang lebar dari anak sekecil itu. Tanpa semena-mena air mata Nurul Ain mengalir dan tanpa disangka dipeluknya anak kecil tersebut.
‘Kak, apa ni kak?, bicara anak kecil itu yang terkejut dengan tindakan Nurul Ain yang tiba-tiba memeluknya tanpa dia mengetahui sebabnya’.
‘Maafkan akak ye dik, menyedari tindakannya yang secara spontan itu, segera Nurul Ain meleraikan pelukannya’.
‘Baiklah berapa kotak kismis yang adik ada lagi?, sambung Nurul Ain’.
‘Ada 20 kotak lagi kak, jawabnya’.
‘Bungkuskan semua akak nak, balas Nurul Ain’.
‘Betul ke ni kak? Dan dengan senyuman yang lebar segera dia membungkuskan kismis tersebut ke dalam plastik dan memberikannya pada Nurul Ain’.
Kali ini Nurul Ain menerima ucapan terima kasih daripada anak kecil tersebut.
Adziah yang memerhatikan dari tadi turut menitiskan air mata, tapi cepat-cepat dikesatnya. Betapa dia jugak kagum dengan anak kecil seperti itu.

Sepanjang perjalanan Nurul Ain asyik memikirkan anak kecil itu, siapalah ibunya? Pandai mendidik dan mengatur jiwa muda sekecil itu, walaupun baru berusia 10 tahun tapi begitu teguh pada pesanan ibunya.

‘Ya Allah, andai diri ini berkahwin kelak dan dikurniakan anak biarlah ia jadi seperti anak kecil tadi yang patuh pada pesanan dan ajaran ibunya serta pada-MU YA ALLAH, doa Nurul Ain didalam hatinya’.

0 comments:

Post a Comment

 

MuTiArA HiKMaH..

BiLa 2 dIrI MeNcinTai iLaHi
BeRgAbUnGLAh jiwA BeRsAtULAh hAti.
2 jiwA SaTu cinTa
2 jAsAd sAtU MaTlAmAt
biLA CiNtA KeRaNa ALLAH
bErPiSaHnYa tDk gELisAh
biLA RinDu kErNa yG SaTu
BeRtEmUnYa pAsTi tAk jEmU
UkHUWaH ItU InDaH BiLa bErTeMu&BeRpisAh kErAnA ALLAH

QUITE MOMENT

KiNdNeSs iS A LaNgUaGe tHe dUmB CaN SpEAk AnD ThE DeAf cAn hEaR AnD UnDeRstaNd......... No oNe's painT ThEiR DrEaMS On mE........ sOmEWhErE sOmEoNe'S iS DrEaMiNg....... tHeRe's a lYiNg iN YoUr siLeNcE...... tHe bEgInNiNg iS ThE EnD iS ThE BeGiNniNg..... HoW CoMe, hOw lOnG?...... tElLiNg ridDLeS In tHe dArK...... SpeEdInG Up tO SlOw dOwN..... rEaChInG fOr a hAnD ThAt cAn uNdErStAnD, sOmEoNe WhO FeELs ThE SaMe....... LoVeS&LiVeS - SoMEoNe oWeZ GeT HuRt iN It...

MuTiArA HiKmAh...

DuNiA TEmPaT KiTa mEnYeMaI
AkHiRaT NaNtI TeMpAt kItA MenUai
beRiBaDaHLAh bagAi KiTa aKaN MaTi eSoK HaRi.
kEraNa iTuLaH MaTLAmAt kItA DiJaDiKaN.
dariNYA kIta dAtAnG kepadaNYA kItA PaStI PuLaNg
NaMuN BeKeRjAlAh sEoLaH-OlAh kItA KaN HiDuP SeRiBu tAhUn lAgI
DeMi kEcEmErLaNgAn dIrI DaN PeWaRiS GeNeRaSi naNtI
tAbUrLaH BaKtI SebaNyAk-bAnYaKNyA KpD InSaN
kErAnA GaNjArAn kEbAiKaN PeNuH KeMaNiSaN