Social Icons

Saturday, April 16, 2011

نورول ايمان- باب 1


Bab 1

Perlahan-lahan Nurul Iman bangun dari tilamnya. Nurul Iman menyapu kesan-kesan tidur pada muka dengan tangan. Pernah dia terbaca Imam Nawawi dan Imam Ibn Hajar merekodkan, sunat menyapu kesan-kesan tidur yang terlekat pada muka dengan menggunakan tangan apabila bangun daripada tidur.

Ini Berdasarkan hadis Rasulullah S.A.W:

‘Rasulullah S.A.W, bangun daripada tidur lalu beliau duduk sambil menyapu kesan-kesan tidur pada wajahnya’
(Diriwayatkan oleh Muslim)

Nurul Iman memandang disekeliling bilik. Tiba-tiba Nurul Iman teringat sesuatu "Ya Allah, tak solat maghrib lagi", Bisik hati kecilnya. Nurul Iman bingkas bangun. Namun langkahnya terhenti seketika, "Allahu Akbar, kan Allah bagi cuti lagi!!". Nurul Iman kemudiannya menghalakan langkah ke meja belajar di satu sudut bilik. Nurul Iman menekan butang ‘on’ pada laptop yang saban hari setia menjalankan tugasnya seperti yang diprogramkan. Hatinya terdetik "Betapa hebat ilham manusia yang menciptakan laptop tersebut. Namun dia sedari semua kekaguman itu adalah milik mutlak Allah S.W.T, Masya-Allah(Allah yang mengizinkan atau Allah yang menganugerahkan) Tanpa kurniaan dari Allah, tak mungkin manusia mampu berfikir sebegitu. Walaupun satu-satunya makhluk Allah yang berakal adalah manusia, namun tidak semua membuat pemanduan yang betul dengan kurniaan yang satu itu. Bagi yang menggunakan mata hati pasti mengerti tujuan penganugerahan akal itu, namun bagi yang lalai dan terleka, penganugerahan itu pasti digunakan dengan tujuan yang sia-sia. Nurul Iman termenung sendiri. Matanya liar mencari ‘icon real player’ di desktop laptopnya.

Kemudian perlahan lagu di dalam real player miliknya dimainkan. Berkumandang lagu-lagu nasyid kegemaran Nurul Iman. Nurul Iman tersenyum sendiri menghayati lirik lagu ‘Permaisuri Hatiku’ dendangan kumpulan Hijjaz. Nurul Iman ingat lagi bagaimana abang longnya menyanyikan lagu itu dihadapan web cam untuk kakak iparnya yang menyambungkan pelajaran ke Mesir. Hampir nak pecah perut Nurul Iman dan adik-beradik yang lain bila terdengar suara sumbang abang long mereka. (Tak sangka abang long romantik. Muka je nampak garang tapi hati penuh kasih sayang rupanya, bisik hati kecilnya.) Namun Alhamdulillah, dugaan Allah buat mereka dah berakhir. Kini kakak ipar Nurul Iman telah kembali ke Malaysia dan mereka bahagia melayari bahtera rumahtangga di daerah yang lain.

Tiba-tiba hati Nurul Iman rindukan kampung halamannya. Dugaan Allah buatnya terasa berat untuk dipikul. Namun dia sedar, dia tidak harus merungut atas rezeki yang telah ditetapkan untuknya. Terngiang-ngiang pesanan umminya "Kak lang janganlah sedih. Rezeki kak lang Allah tetapkan di sana. Kena redho. Rencana Allah kita tak tahu. Ada hikmahnya. Insyaallah, ikhlaskan hati baru gaji kita berkat. Cuti sekolah kak lang baliklah," pujuk ummi malam sebelum Nurul Iman berangkat ke sabah. "Terima kasih ummi," bicara hati kecilnya. Nurul Iman kemudian menarik helaian kertas kajang di atas meja. Nurul Iman perlu habiskan menyemak ke semua kertas soalan peperiksaan setengah tahun pelajar Nurul Iman. Minggu hadapan semua guru perlu ‘key-in’ markah pelajar dalam sistem markah di Sekolah. Tiba-tiba pintu biliknya diketuk. Bila daun pintu itu terkuak menyeringgai wajah shifwah teman serumahnya.

"Assalamualaikum, buat apa tu kak’ Busy ke?’," sambungnya lagi.
"Waalaikumussalam, na'am(ya) busy sesangat ni. Kalau shifwah masuk lagi busy jadinya nanti," balas Nurul Iman sambil tersenyum.

"Yelah-yelah, tak ganggu. Nyampah tau," kata Shifwah sambil memuncungkan bibirnya ke depan. Namun dia tetap masuk ke bilik Nurul Iman dan duduk disebelahnya.

‘"Eh! Kata menyampah. Tiba-tiba je mengendeng kat kita ni’ Iskh3’ biasa ni," balas Nurul Iman sambil cuba menahan ketawa.

Tanpa semena-mena satu cubitan manja hinggap di pinggang Nurul Iman.
"Owch!!, aduh Nurul Iman".

Shifwah cuma membuat muka tidak bersalahnya sambil cuba menukar lagu di dalam Real player milik Nurul Iman. Nurul Iman cuma tersenyum dengan gelagat manja shifwah. Sahabatnya itu memang begitu. Namun dia syukuri nikmat persahabatan yang Allah kurniakan kepadanya dan shifwah. Dia sendiri tidak menyangka dia dan shifwah ditakdirkan posting ke sekolah yang sama. Baginya shifwah seorang sahabat yang baik, yang senantiasa mengambil berat pasal dirinya, begitu juga dengan dirinya terhadap shifwah. "Alhamdulillah, terima kasih ya Allah, di atas kurniaan persahabatan ini," bisiknya sendiri.

"Nak kita tolong ke’, kata Shifwah mematikan lamunannya".
"Sanggup’," tanya Nurul Iman menduga.
"Boleh bah kalau kak Nurul, balas Shifwah sambil meniru loghat Sabah".
Berderai ketawa mereka serentak. Hampir dua belas malam baru mereka selesai menandakan kertas jawapan tersebut.

"Terima kasih ye dik," kata Nurul Iman kepada Shifwah sebelum dia masuk ke biliknya untuk tidur.

Shifwah cuma menghadiahkan senyuman kepada Nurul Iman sambil sempat mengusik. "Kak, nanti belanja makan ikan bakar yea."

"No problem," balas Nurul Iman sambil tersenyum lebar.

Selepas itu keduanya melayari dunia tidur yang paling nikmat pemberian Ilahi sementara menantikan hari esok menjengahkan surianya.

0 comments:

Post a Comment

 

MuTiArA HiKMaH..

BiLa 2 dIrI MeNcinTai iLaHi
BeRgAbUnGLAh jiwA BeRsAtULAh hAti.
2 jiwA SaTu cinTa
2 jAsAd sAtU MaTlAmAt
biLA CiNtA KeRaNa ALLAH
bErPiSaHnYa tDk gELisAh
biLA RinDu kErNa yG SaTu
BeRtEmUnYa pAsTi tAk jEmU
UkHUWaH ItU InDaH BiLa bErTeMu&BeRpisAh kErAnA ALLAH

QUITE MOMENT

KiNdNeSs iS A LaNgUaGe tHe dUmB CaN SpEAk AnD ThE DeAf cAn hEaR AnD UnDeRstaNd......... No oNe's painT ThEiR DrEaMS On mE........ sOmEWhErE sOmEoNe'S iS DrEaMiNg....... tHeRe's a lYiNg iN YoUr siLeNcE...... tHe bEgInNiNg iS ThE EnD iS ThE BeGiNniNg..... HoW CoMe, hOw lOnG?...... tElLiNg ridDLeS In tHe dArK...... SpeEdInG Up tO SlOw dOwN..... rEaChInG fOr a hAnD ThAt cAn uNdErStAnD, sOmEoNe WhO FeELs ThE SaMe....... LoVeS&LiVeS - SoMEoNe oWeZ GeT HuRt iN It...

MuTiArA HiKmAh...

DuNiA TEmPaT KiTa mEnYeMaI
AkHiRaT NaNtI TeMpAt kItA MenUai
beRiBaDaHLAh bagAi KiTa aKaN MaTi eSoK HaRi.
kEraNa iTuLaH MaTLAmAt kItA DiJaDiKaN.
dariNYA kIta dAtAnG kepadaNYA kItA PaStI PuLaNg
NaMuN BeKeRjAlAh sEoLaH-OlAh kItA KaN HiDuP SeRiBu tAhUn lAgI
DeMi kEcEmErLaNgAn dIrI DaN PeWaRiS GeNeRaSi naNtI
tAbUrLaH BaKtI SebaNyAk-bAnYaKNyA KpD InSaN
kErAnA GaNjArAn kEbAiKaN PeNuH KeMaNiSaN